Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Szíveslátás, vendéghányás...

szintiboyok a világ ellen

2016. október 21. - Szerda Úr

Sok alantas mesterséget kipécéztem már, most az esküvőszervezőknél is modorosabb zenészeket kívánom magamra haragítani.

szintiboy indahouse

Képzeljétek el, az ákosszájamákos gyerek, a fideszbőlbonanzából megosztott egy cikket, aminek hatására a magyar szintiboyok öntudatra keltek. A cikk 2006-os, a lényege az, hogy az akkori gazdiminisztri, rendeletben törli az addig életben lévő jogszabályt, hogy élőzenét szolgáltató személynek vizsgát kell tennie. Hatalmas felháborodás volt eleve a rendelettel, főleg a DJ szakma fordult teljesen fel. Azóta eltelt tíz év, az egész dolog feledésbe merült, ám egy ilyen híres zenész követőbázisa azért igencsak homogén közeggé tud válni, főleg ha kapnak egy csontot a mestertől. Most azok a zenészek akiknek anyagi érdekük főződik hozzá, elkezdték verni a tam-tamot, hogy az OSZK vizsga kötelezően kelljen azoknak, akik nyilvános élőzenés szolgáltatást akarnak nyújtani. Akit érdekel a szánalmas petíciójuk, az itt meg is találhatja.

Nekem ezzel a dologgal, erős kételyeim vannak, méghozzá abból fakadóan, hogy egy szűk réteg, ismét állami szabályozással akarja legitimálni a saját gazdasági érdekét. Mi ezzel a baj? Leginkább az, hogy azok a zenészek, és itt most főként szintetizátor mögül éneklő egyedekről van szó, akiknek a fő jövedelmük ebből van, kevésbé kapnak annyi megrendelést, a változó piac miatt, mint egykor. Természetesen ezt a dolgot főként olyan, valóban kevésbé tehetséges, ám jóval olcsóbban fellépő zenésztársuk számlájára írják, akik nem rendelkeznek ilyen vizsgával. Fő érvük az, hogy az élőzene felhígul, a döntéshozók nem képesek jól felmérni a szolgáltatószférában lévőket. Ízlelgessük is e csodás érvet, egyenesen idézve a petícióból.

A piaci szereplők (itt a hangsúly természetesen a “vevőkön” van) általában nem tudják eldönteni, hogy mi az adott énekes vagy zenész szakmai szintje, tudása és nem is érdekli őket. A döntést a szolgáltatás ára határozza meg: minél olcsóbb a szolgáltatás, annál nagyobb eséllyel veszik igénybe. A vendégek pedig ennek eredményéül általában egy rossz minőségű gépzenét kénytelenek elviselni. Ez többek közt azt vonzza maga után, hogy csökken az adott hely forgalma, végső esetben pedig megszűnik, vagy egyáltalán nem kérnek élőzenét. Ezzel ellentétben, a jó zene felvidít mindenkit, a vendégek szívesen visszatérnek az adott helyre.

Amennyiben egy étterem/hotel tulajdonosa nem képes felmérni a saját helye igényeit, s ebből fakadóan forgalma csökken, akkor valóban hülye, ám ezen egy vizsga nem fog segíteni, ugyanis a szórakoztatás nem feltétlen egyenlő a szakmaisággal. Érdemes alapul venni azt, hogy az internet rohamos terjedése, a youtube adta lehetőségek olyan szintre nyitották a társadalmi közízlés eddig zártabb kagylóhéjait, ami az MTV korszakban lehetetlen lett volna. Nem feltétlen azért lettek sikeres zenészek, előadók azokban az időkben, mert tényleg korszakalkotót produkáltak, hanem azért, mert őket sugározta a média, rádió. Ez ha nem is feltétlen meghatározta, de egy bizonyos fokig behatározta az közízlést. Az internet, ahogy kvázi majdnem mindent, ezt a szférát is fenekestül felforgatta, tulajdonképpen a kiadóvállalatok és az internet harca, az utóbbi megszületésével azonos időponton kezdődött. Ahogy az internet teret tudott adni, addig kevésbé elfogadott, ismert zenészeknek, zenei szféráknak, úgy kezdtek el felbukkanni a self-made zenészek. Az underground zene menővé vált, majd mainstream-é, s mire észbe kaptunk, már a youtube-on hallgattuk a zenéket, s szinte kizárólag azok az új formációk voltak képesek nagy tömeghez eljutni, akik az interneten is fellelhetőek voltak. Ekkor megjelent a világ első olyan youtube sztárja, aki mai napig elsővonalas sztár, ő nem más mint Justin Bieber. Én speciel kurvára gyűlölöm mint azt, amit ő képvisel. Ő a közhiedelemmel ellentétben, nem a Disney csatorna felfedezettje, hanem az anyja által szorgalmasan youtube-ra pakolt zenés videónak köszönhetően, Usher menedzsere által felkapott sztár. Még ha a kiadók szutykos-szorgos keze által formáltak is rajta valamit, őt ténylegesen a szosölmédián keresztül kapták fel. De nem kell messzire mennünk, saját hazánknak is megvannak a maga hírességeik, Grofó tesónk biztos, hogy nem ért volna el ekkora sikert, a youtube nélkül. És van rájuk kereslet. És ez a legfontosabb, hiszen míg ha bulibáró gyerek zenei téren nem is feltétlen beethoven, nagyságrendekkel több embert vonzz mint egy átlag, zeneileg kifinomult, minden téren ügyes jazzdobos. Van ezzel baj? Persze, hogy van, hiszen míg az egyik egy ragrímekkel operáló, egyszerűen befogadható szövegű kétütemes valami, addig a másik, évek kitartó munkájának gyümölcsét, amely tényleg zeneileg tökéletes és mégis az utóbbira kíváncsiak kevesebben. Ez minden bizonnyal probléma, ám amíg az igények ezen a szinten tendálnak, és mondjuk ki nyiltan, egy kisgrofós fos koncertre, elmegy egy halom idióta, addig egy közepesen ismert populáris, de igényes koncertre (azért nem tudok ilyet írni, mer egyet se ismerek :( ) már jóval kevesebben. 

Szépen néznénk ki, ha állami szabályozással próbálnánk meg ezen változtatni, hiszen magát a piaci igényeket megváltoztatni nem fogja. Nem tagadom, biztos vannak olyan döntéshozók, akik szar zenészt hívnak olcsón, de a piacgazdaság már csak ilyen, lehet szar szakáccsal is konyhát vinni, előbb utóbb meg lesz az eredménye, de érdekes módon a szakácsok nem dörömbölnek, hogy a szar szakácsok ne dolgozhassanak, hanem a saját eredményeikkel jobb munkahelyet keresnek maguknak. 

Így had' mondjak valamit nektek kedves művészek, szakmai berkeken belül hatalmas tiszteletnek örvendő zenebohócok. Azért mert összeálltok a munkanélküli haverjaitokkal, igényes tánczenekart alkotni, s esküvőkön elzenélgetni borért, s a 70-es 80-as évekből maradt a zsebetekben valami konzis papír, még ugyanazt a szar négyakkordos unalomig játszott Elvis, Máté Péter, Fenyő Miki, 'rice meg Beatles számot nyomjátok, némi lakodalmastechno beütéssel, mint kreatív effekt, még nem lesztek zenészek, művészek meg pláne. Azért mert tudtok kottából olvasni, amit még a szolfézsra járó kishúgom is képes abszolválni, még nem alkottok, nem raktok le semmi újat, csak mások által remekül megkomponált dalokat adtok elő, az eredetinél rosszabbul. És van egy rossz hírem, azért mert a kilencvenes években tucatjára hívtak meg titeket fellépni, bornapokra, városi fesztiválokra, meg esküvőkre, még nem jelenti azt, hogy jók is vagytok, s azért mert a tömeg hajnalig tombolt, ne gondoljátok azt, hogy az emberek szeretnek titeket. Csak akkor nem volt más, az etil már beütött, s a lábakban a dobotoknál ritmusosabb ütem, már hozta a többit, tulajdonképpen egy kenumbiai néptánccsoport is játszhatott volna ószláv balladákat, a sürgés forgás maradt volna. Kibaszott veletek az internet meg a dematerializáció, s körmötök szakadtáig markolnátok mások tömött zsebét, mert Ti is érzitek, hogy valós igény azért már nincsen rátok. Állami szinten akartok még egy 5-10 évig fenntartható modellt kizsarolni magatoknak, ami sajnálatos, de nem fog menni. Keressetek magatoknak tisztességes munkát, mert ha a jelenlegi szférátok nem képes eltartani titeket, az általatok vágyott, s megszokott életszínvonalon, akkor bizony a baj nem a rendszerrel lesz, hanem bizony veletek. Akik pedig ahelyett, hogy a tam-tamot vernék és az államtól követelnék, hogy a csak papírral lehessen fellépni, azok most is dolgoznak, újítanak, fejlesztik magukat, s valószínűleg még sokáig fenn fognak maradni azon a hajón, amelynek ti most a farvizén eveztek.

A bejegyzés trackback címe:

https://vendeghanyas.blog.hu/api/trackback/id/tr1111827339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pushup 2016.10.26. 16:17:51

szerda úr!

ezt te írtad? piásan, vagy éppenhogy józanon?
mert a téma persze kiált a lájkért, de ez az ötletszerű központozás és találomra toldalékolás eddig nem volt jellemző ;)

Szerda Úr · http://vendeghanyas.blog.hu 2016.10.26. 17:26:20

@pushup:

nem emlékszem, h józan lettem volna, aztán lehet mégis. de én írtam az tutifix ^^
amúgy az elmúlt időben többnyire törekszem a jobb minőségű írásra, örülök, hogy feltűnik a próbálkozás :)