Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Szíveslátás, vendéghányás...

Szíveslátás, vendéghányás...

pincérek, miért ne használjátok a "sikerült választani?" kérdést

2017. augusztus 17. - Szerda Úr

Egy olvasó hívta fel rá a figyelmem, hogy manapság igen elterjedt a Magyar vendéglátásban az a fajta protokoll, hogy a pincér az ételválasztást úgy igyekszik megkérdezni, hogy Sikerült választani? Súlyosabb az eset, ha ezt megtoldja egy kis e-vel, azaz Sikerült-e választani? 

credit-card-waiter-restaurant-server-paying.jpg

A fenti mondattal több probléma is van, az első és a legfontosabb; akaratlanul is bántóan hat. A sikerült kérdés egyszerűen akaratlanul is utalhat arra, hogy a vendég képtelen egyedül eldönteni, hogy mit akar enni, sőt mi több segítségre van szüksége ahhoz, hogy válasszon. Én soha nem mertem volna így vendéghez kimenni, ha pedig tőlem kérdezi valaki régebben átmentem népnevelőbe de már abból is elegem. 

Amikor szakmai alázatról beszélünk azt nem feltétlen úgy kell érteni, hogy segget kell nyalni, meg hajlongani a vendégnek, mint valami kibaszott hippolyt, hanem elfogadjuk a tényt, hogy szolgáltatunk (jellemzően pénzért) egy olyan fajta kölcsönös bizalmon alapuló kiszolgáltatást amely megköveteli az illendőséget. Nyilván vonatkoztassunk el a mára oly divatossá vált paraszt/lovagi vagy egyéb nem klasszik besorolású étteremtől és gondoljunk arra, hogy a betérő vendég, mindenféle folklór nélkül szeretne egyet vacsorázni. A vendég tudni fogja, hogy mit eszik, ha pedig nem akkor fel fogja tenni magától az esetleges kérdéseit. Ezt két dologgal jelezheti a pincér számára. Az egyik a becsukott étlap az asztalon, vagy pedig a nyitott étlap a kézben szemkontaktussal való fellépése a kiszolgálószemélyzet irányába. Mindkét esetben rossz érzést kelthetünk ha a tárgyban forgó mondatot használjuk, hiszen ha választott és bekérdezzük, hogy Sikerült? (ami rövidített formában még bunkó is), akkor egy rossz érzést küldünk felé, miszerint döntésképtelen. Ha pedig ténylegesen választási segítségre szorul akkor pedig csak sulykoljuk azt, hogy mivanbazmeg még egy ilyen egyszerű étlapon sem tudsz kiigazodni? Oké az átlagember nem fog, de nem is azért jár étterembe, hogy neki különbséget kelljen tennie a szuvidált meg a gőzőlt hús között. Egy igazi jó pincér segíteni akar, de nem olyan formában, hogy közben akár csak apróságokkal is a vendég fölé kerekedik. Ízlelgessük az alábbi mondatokat, amikkel ki lehet váltani a a Sikerült? Sikerült választani? Sikerült-e választani? kérdéseket.

- Mit parancsolnak? (kicsit túlhajlongós ám a legelegánsabb)
- Felvehetem a rendelést? / Szabad felvennem a rendelést? (középút, de elegáns)
- Választottak? (a Sikerült választani? kérdésnek az egyetlen illedelmes formája, ám nem túl elegáns)
- Szabad ajánlanom valamit, vagy már választottak? (kombinált kérdés esetén a választottak kérdést is elegánssá teszi)
- Mit készíttessek a szakáccsal/séf úrral? (könnyedebb, lazább hangvétel ám még mindig udvarias)

Persze egy jó pincérnek nem kell kézikönyv, rá fog nézni a vendégre s tudni fogja, hogy szólítsa meg. Ám amikor a Sikerült választani? kérdést intéznétek a vendég felé, gondoljatok csak arra, hogy milyen érzés számotokra amikor a vendég úgy rendel, hogy lesz egy sör!  

Ismeretterjesztő rovatunk első számának inspirálásáért külön köszönet annak a Bandinak aki a Bort is Bírja. Legyetek udvariasok a vendéggel basszátok már meg. 

vendeghanyas_2.gif

A bejegyzés trackback címe:

https://vendeghanyas.blog.hu/api/trackback/id/tr1312757730

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bulihiénák kontra nyuggerek 2017.08.21. 16:31:57

Mit üzen a web? Heti alkoholos hírek, költemények: Atyám, ki misebort kínálsz a kocsmáknak, jól megadtad a Heti sajtó beszédének tárgyát, de fogadjuk szívünkben szeretettel a kísérőket is. Hétszentség'17/33 2017. 08. 14. A nyolcadik és a kil...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

t26 2017.08.18. 09:23:39

Pedig vendégként nekem ezekből a "Sikerült választani?" az a kérdés, ami a legkevésbé sürgető hatású, és amire a legtermészetesebben tudom válaszolni, hogy "Még pár percet kérnénk". Egy "Felvehetem a rendelést?" nekem sokkal bunkóbbnak hangzik (most mondjam rá, hogy "Nem"?), a "Mit parancsolnak?" vagy "Mit készíttessek a szakáccsal?" pedig szintén elvárja, hogy válasszak gyorsabban és bökjek már rá valamire, ne gondolkozzak annyit.

bigdata 2017.08.18. 09:32:24

Soxor kérdik: "mit hozhatok" - tárgyszerű, egyértelmű, udvarias.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2017.08.18. 09:33:01

igen, kicsit tényleg kétértelmű ez a sikerült/-e, van benne talán épp egy légypiszoknyi mikroagresszió - ugyanakkor szerintem minden a kellemes fellépésen múlik. lehet azt is bunkón mondani, hogy "mit parancsolnak" vagy hogy "jó napot". a szóhasználat önmagában nem mentség :D

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2017.08.18. 09:33:17

Akkor az sem jó, hogy ""Válasszámángecc"?

gh14 2017.08.18. 09:35:33

@t26: teljesen egyetértek. Sztem semmi baj nincs a "Sikerült választani?" kérdéssel. Ha hozzáteszi, hogy -e, az már inkább bántja a fülem.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2017.08.18. 09:37:33

Igazán örülök a nyelvészeti megközelítésnek, érdekes felvetés. (Én eddig, bevallom, nem éreztem bántónak a sikerültválasztanit.)

De akkor ilyet miért: "bekérdezzük"? A mai magyar nyelv egyik rákfenéje a felesleges igekötők használata, de ez ráadásul teljesen rossz is (megkérdezzük).

bigdata 2017.08.18. 09:40:55

Az igaz az, mikor az étlap átnyújtása előtt kérdezik, főleg sörözőben. Aztán imdulhat a társasjáték, hogy paulaner van-e, nincs, akkor esetleg kilkenny... Szénsavas ásványvíz csak van?

Lady Ann 2017.08.18. 09:44:16

Nem értem, mi ezzel a gond... Bármilyen kérdést fel lehet gyökér módon tenni és udvariasan is.

büdösbanya 2017.08.18. 09:44:22

Minden szakmának megvan az a pár jellegzetes kifejezése, amelyekkel a másik féllel kommunikálnak. Nem tudom, megfigyeltétek-e, de az egészségügyben ilyen például a "csüccs", "csücsüljön le", "mindjárt kiadjuk a leletet, addig le kellene egy kicsit csücsülni". Az utóbbi időben már direkt figyelem, és olyan, mintha eleve ezt tanítanák az eü. szakközépiskolákban (ha van még ilyen egyáltalán), és a "türelmet kérek" vagy a "foglaljon helyet" bojkottálandó lenne.

Skywatcher 2017.08.18. 09:49:10

Engem sosem zavart a "sikerült választani?" közeledés. Valóban néha nehéz választani, örlődök 2-3 kaja között, tehát találó is, és nem bántó. Persze a hangsúly sem mindegy, hisz lehet ezt "na eldöntötted má b+?" stílusban kérdezni, meg lehet "átnézte az úr a választékot, esetleg segíthetek egyik másik étek részletes leírásával?" - hátsó zöngével is.
Nekem sokkal fontosabb pl az étkezés UTÁNI kérdés, miszerint ízlett-e, volt-e probléma, stb. Ilyenkor van lehetőségem elmondani ha mindennel elégedett voltam, és van arra is, hogy kifejtsem, a savanyú uborka azért maradt érintetlen a tányéron, mert pezsgő íze volt (legutóbb). Mondjuk ezt megteszem érdeklődés nélkül is, ha szükséges, de jól esik, ha a pincér nem csak ki/behordja a tányérokat, hanem tényleg kiszolgál, hisz ő az összekötő köztem (pénz) és a szolgáltató (főnök, szakács) között.
Ugyancsak jól esik, ha 5 percenként rám sandít, hogy feltűnően forgolódok-e, mert akkor nyilván akarok valamit, és nem 5 sorral fentebbről kell kiabálással leszólítanom, hogy elnézést, bocsi, neharagudjámán, hogy feltartalak, de hoznál még egy 500 ftos limonádét?...

odamondó 2017.08.18. 09:51:56

Akit bánt a sikerült választani kérdés az menjen el pszichológushoz.

Attilajukkaja 2017.08.18. 09:53:41

Nekem még soha nem tűnt bántónak a "sikerült választani" kérdés. Mert nem mindig könnyű a választás. Vannak olyan ritka esetek, amikor már előre pontosan tudom, mit fogok kérni egy adott étteremben, de legtöbbször nem ez a helyzet. A kérdéssel a pincér azt is sugallja, hogy szívesen segít, ha valamelyik ételről információt kérnék. Mert ilyen is előfordul. A legelegánsabb (?) "mit parancsol?" nekem sokkal furcsábban hangzik, mintha a pincér azt feltételezné rólam, hogy én parancsolgatni akarok neki vagy a séfnek. Nem akarok. A felsoroltak közül nekem a "Szabad felvennem a rendelést? " tűnik a legszimpatikusabbnak, ... de a "Sikerült választani?" is abszolút megfelel. :o)

Attilajukkaja 2017.08.18. 09:55:46

@Skywatcher:
Egyetértünk. :o)

" jól esik, ha 5 percenként rám sandít, hogy feltűnően forgolódok-e, mert akkor nyilván akarok valamit"
Valóban, csak ne jöjjön oda 5 percenként megkérdezni, hogy minden rendben van-e!

Barkalot 2017.08.18. 09:57:48

Én azt utálom amikor még csak épp hogy leültem, kezembe kaptam az étlapot de már megkérdezi a pincér, hogy milyen italt hozzon. És szinte az ÖSSZES pincér ezzel nyit.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2017.08.18. 09:59:32

hát még egyszer se sértett a sikerült váláasztani kérdés.

Nick a banya 2017.08.18. 10:00:25

Működhet a "Sikerült választani?" is de a bunkóságtól csak a hangsúly eltalálása mentheti meg... esetleg hozzátenni, hogy "vagy ajánlhatok valamit?"

Barkalot 2017.08.18. 10:01:16

Kedves pincérek ha olvassátok itt a hozzászólásokat!, Előbb meg szeretném nézni az itallapot, aztán kérek! De mivel fogalmam sincs milyen italokkal, milyen fajta sörökkel, stb.. rendelkezik az étterem, ezért nem tudok dönteni azonnal, ahogy kezembe kaptam az étlapot! Oké?!

Nick a banya 2017.08.18. 10:02:18

@Barkalot: egyetértek. @büdösbanya: na én erre tuti szolnek, hogy 3 mar reg elmultam, ulni szokok.

Tom Bradley 2017.08.18. 10:03:28

Hyppolit lakáj volt és nem pincér, és pont nem az a hajlongós fajta, főleg nem kibaszott.
Megjegyzendő, hogy az eredetiben Hippolit volt, csak a '99-es remake-ben lett Hyppolyt.

Egyébként a "Sikerült választani?"-val semmi bajom,

Attilajukkaja 2017.08.18. 10:06:27

@Barkalot:
"épp hogy leültem, kezembe kaptam az étlapot de már megkérdezi a pincér, hogy milyen italt hozzon."
Én néha meg sem várom, hogy megkérdezze, azonnal kérek valami innivalót. Persze udvariasan megkérdezem, hogy italt kérhetek-e. Főleg nagy melegben, amikor szomjas vagyok és nem akarom kivárni, hogy a pincér esetleg 10 perc múlva kérdezze meg, mit hozhat inni.
Nekem külföldön nagyon tetszett az a gyakorlat, hogy kérés nélkül, azonnal hoznak egy kancsó vizet. Elegánsabb helyeken egy zsemlét is vajjal vagy kenyeret oliva olajjal.

Barkalot 2017.08.18. 10:09:32

@Attilajukkaja:

Az "elegáns hely" az nem az átlag étterem, hanem a fine dining, "modern európai-t" jelenti, ugye? Ott lehet hoznak egy kis ropogtatni valót meg vizet, de amúgy máshol azt kapsz amit kérsz.

Attilajukkaja 2017.08.18. 10:11:39

@Barkalot:
Kicsit elegánsabbat írtam, vagyis nem a fine dining éttermekre gondoltam. A Mekiben nem hoznak neked vizet, de egy csomó egyszerű étteremben is ezzel kezdik néhány országban.

hdnctrl 2017.08.18. 10:11:58

Nem tud magyarul, aki hozzáteszi az -e-t, mert az csak függőbeszédnèl használatos (pl. “a pincér megkerdezte, sikerült-e választani”), önmagában nem.
Egyébként akit zavarnak az ilyen kérdések és nem tudja magát túltenni rajtuk, ne menjen étterembe, nem neki való.

Barkalot 2017.08.18. 10:13:53

@Attilajukkaja:

Akkor csak nálunk nem divat ezek szerint. És a vizet felszámolják valamekkora díjnak? Nem néz rám pöszén a pincér ha a kancsó vízen kívül nem is kérek más italt?

Attilajukkaja 2017.08.18. 10:14:26

@scuynat:
"akit zavarnak az ilyen kérdések és nem tudja magát túltenni rajtuk, ne menjen étterembe, nem neki való."
Azt hiszem erről azért szó sincs. :o)

Kopasz Szuzukis 2017.08.18. 10:14:30

Engem sokkal jobban zavar az, hogy elémb.sszák az étlapot, aztán az italrendelés után pánikszerűen elmenekülnek. Majd, mikor nagynehezen előkerülnek, és mindenáron rendelésfelvenni akarnak, derül ki, hogy ez sem úgy van, mint az étlapon, azt sem lehet, amaz meg elfogyott, emez meg nem is volt. Na, ez az igazi vendéglátós bunkóság. Már-már közelít a magyar politikai élethez: válassz, bammeg, de úgy is azt zabálod, amit elédb.szok!

chrisred 2017.08.18. 10:14:40

Szerintem a "választottak már?" kérdésben sokkal inkább benne van az, amit a posztoló kifogásol. A "sikerült választani?" kérdésben kimondatalanul is benne van, hogy a pincér felajánlja a segítségét, ha az étlapon megtalált információk önmagukban nem elégségesek a döntéshez. Lehet, hogy ezt lehetne más megfogalmazással is érzékeltetni, de nekem semmi gondom nincs vele.

Attilajukkaja 2017.08.18. 10:19:17

@Barkalot:
"Akkor csak nálunk nem divat ezek szerint."
Nem, sajnos nem csak nálunk. Ezért írtam, hogy ez nekem egy szimpatikus gyakorlat, amit sok helyen (de nem mindenhol) láttam külföldön.

"És a vizet felszámolják valamekkora díjnak?"
Nem! Nekik sem kerül semmibe, ... szinte semmibe. Különben is, ahol ez egy bevett szokás, ott úgy jár az ételhez, mint a szalvéta.

"Nem néz rám pöszén a pincér ha a kancsó vízen kívül nem is kérek más italt?"
Nem. :o)
Én többször is kipróbáltam.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.08.18. 10:21:02

Engem nem zavar ez a "Sikerült választani?". Végül is tényleg ez a kérdés... :)
Közben elképzeltem Petőfi szavalatát:
Rabok legyünk vagy szabadok?
Ez a kérdés, sikerült választani?
:)
Még mindig jobb, mint az az idős vidéki pincér, aki a feleségem azon kérdésére, hogy van-e vaddisznópörkölt, azt válaszolta, hogy "Van, de én nem szeretem." :)))

FayRodisz 2017.08.18. 10:24:05

Egyre több az idióta magát modorosnak képzelő kis pöcsfej ezekkel a buta problémákkal.

Attilajukkaja 2017.08.18. 10:27:11

@Frady Endre:
"Rabok legyünk vagy szabadok?
Ez a kérdés, sikerült választani?"
Te mindig hozod a formádat! :o))))

Pincér: "Van, de én nem szeretem."
Vendég: Mi sem, de hozzon belőle két adagot.
(Lehet, hogy a pincér utalni akart arra, hogy ez a pörkölt nem sikerült valami jól? Csak ezt így nem mondhatta ki.)

Duplaxiii 2017.08.18. 10:32:12

Na jó! A felvetés helyes, de kikerül egy alap kiszolgálási szabályt. Gondolom a posztoló ezt ismeri, de akikről szó van, a mai gyorstalpalós suttyó pincérgeneráció nem!
Ugyanis a vedég érkezése után
- felteszik a kérdést: vacsorázni/ebédelni parancsolnak? (és az étlaPOK már a pincérnél vannak!)
- ha igen, leteszem KINYITVA és a protokollt betartva az étlapokat a vedégek elé.
- FELVESZEM AZ ITALRENDELÉST!!!!
Majd amikor azt kiviszem, onnantól idul a posztban leírt folyamat.
Ma hányszor várunk az italra? Ma hányszor álldogál a pultnál a pincér és várja a étlap böngészését és nekünk kell inteni, hogy "tolja már ide a pofáját!"... És még mindig nem kaptunk inni... Azt a mai pincérek 80% majd az étellell együtt hozza ki.
De ott a gond akkor is, ha valaki nem eszik levest, előételt, de a pincér nem érdeklődik, hogy megvárja a többieket vagy kéri a másodikat?
.
De persze ma a vedégek döntő része is primitív, hiszen már nem szocializálódott a minimális illem terén...
Már az meghatározó, hogy mennyi ideig vársz a pincérre? 5 perc és tipli!!!! Mert akkor is ki kell menni az asztalhoz, ha el vagy havazva. Pontosan a felsorolt protokollokkal tud a pincér is időt nyerni. De felállsz, mert 5 percig a pofájukat nem tolták feléd, majd rohannak utánad, de hiába közlöd mosolyogva, köszönjük MÁR nem kérünk semmit, még átkozódni, sértegetni is kezdenek.
Ha mindenki azonnal kiállna magáért, akkor a kiszolgálás is fejlődhetne.
.
És hát ez a "fizetni SZERETNLK!" duma. Ki a fszom szeretne fizetni? FIZETEK! vagy KÉREM A SZÁMLÁT stb.
.
Nehéz terület ez, mert más szakmákhzo hasonlóan ez is öntanulós, lebutult szakma lett, ami a kussoló, meghunyászkodó vendégekhez optimális...

Fenchurch68 2017.08.18. 10:33:30

@Frady Endre: Azért én ezt megfelelően értelmezve aznap nem kértem volna vaddisznópörköltet :D

Amúgy meg erre a kérdésre udvariasan, mosolyogva lehet válaszolni azt is, hogy nem, még nem sikerült. Aztán visszajön később a csálinger. Ha nem jön, akkor (az esetleges italok kifizetése után) felállunk oszt megyünk egy házzal odébb.

Duplaxiii 2017.08.18. 10:33:40

@FayRodisz:
Nem lehet mindenki alapból bunkó!

2017.08.18. 10:43:37

Na pl ezért nem járok étterembe. Nem bírom elviselni sem a kiszolgálást, sem azt a fellengzős udvariaskodást ami ott zajlik. Irritál, és megalázónak tartom. Egyszerűen egy divatjamúlt berögzült szokásnak tartom, ami képtelen modernizálódni. Az urak és cselédek világából itt maradt valami.

Attilajukkaja 2017.08.18. 10:46:33

@Duplaxiii:
"hányszor álldogál a pultnál a pincér és várja a étlap böngészését és nekünk kell inteni, hogy "tolja már ide a pofáját!"
Bocsánat, hogy megint külföldi példálózással élek, de nekem tetszett az a gyakorlat is, hogy a vendég miután úgy gondolta, becsukta az étlapot, amivel jelezte, hogy döntött. A pincér azonnal vette a jelzést és ott termett. :o)

"ott a gond akkor is, ha valaki nem eszik levest, előételt, de a pincér nem érdeklődik, hogy megvárja a többieket vagy kéri a másodikat?"
Jogos! Vagy nem kérdi meg a szülőtől, hogy a kisgyereknek előre hozza-e az ételt.

" felállsz, mert 5 percig a pofájukat nem tolták feléd, majd rohannak utánad"
Nálunk még 15 perc múlva sem állsz fel. De ha mégis, garantáltan senki nem rohan utánad. :o/

"Nehéz terület ez, mert más szakmákhzo hasonlóan ez is öntanulós, lebutult szakma lett, ami a kussoló, meghunyászkodó vendégekhez optimális"

Ebben van valami. Főleg, hogy akkora hiány van itthon jól felkészült pincérekből.

Attilajukkaja 2017.08.18. 10:48:09

@Fenchurch68:
"ezt megfelelően értelmezve aznap nem kértem volna vaddisznópörköltet"
Fentebb én is hasonló gondolatokra jutottam. :o)

Latka Gravas 2017.08.18. 10:54:04

Engem sem zavar a "sikerült választani?" kérdés. Fel lehet tenni teljesen udvarias hangnemben is.
Azt viszont rettentően utálom, hogy néha vadászni kell a pincért, mert senki még csak felénk se néz negyedórákig.
Nagyon tetszett az a belgiumi étterem, ahol pincérhívó volt az asztalon. Semmi extra, csak egy garázsnyitó távirányító méretű kütyü, ami diszkréten jelez a pultban ha kapás van.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2017.08.18. 10:54:54

@odamondó: +1
vagy inkább haza és ott főzzön magának amit akar :D

Barkalot 2017.08.18. 10:55:38

@Latka Gravas:

"Azt viszont rettentően utálom, hogy néha vadászni kell a pincért, mert senki még csak felénk se néz negyedórákig."

Ennél már csak az a rosszabb, ha láthatóan nincs semmi dolga, és percekig a vendégeket bámulja evés közben, ahelyett, hogy feltalálná magát és valami pótcselekvést csinálni munka gyanánt.

morph on deer 2017.08.18. 10:59:24

@Barkalot:
Az én gondom az, hogy valami furcsa eltévelyedés miatt én a választott ételHEZ szoktam italt választani, és nem úgy megyek be egy étterembe, hogy "ha a fene fenét eszik is, én ma Sauvignon blanc-t akarok inni, és majd eszem hozzá valamit..." - de mondom, ez nálam egyedi, nyilván születési rendellenesség!

Azaz: honnan a bánatból kéne tudnom, hogy milyen italt kérek, MIELŐTT ételt választottam volna???

Mert a "jobb" helyeken sem úgy van, hogy először lerohan a somelier, hogy italt ajánljon, ugye, aki meg pincérnek nevezhető, annak tán illene tudni erről az apróságról, (is) ha már ezen a pályán tevékenykedik!
Gondolom én.

bda 2017.08.18. 11:00:40

Úgy látom egy-két ember több méterrel jár a föld felett, na de magasról lehet nagyot esni. Ha valakinek ez a legnagyobb gondja egy étteremben annak tényleg úgy kell. Feltesznek egy kérdést oszt ennyi, hagyjuk már ezt a mi illik és mit nem dumát, valami ráérő elme roggyant kitalálta ezt a protokolláris maszlagot, a sok sznob meg mint valami pincsi a gazdit hűen követi és pitizik ennek a szarnak és próbálják sablonok közé szorítani a dolgokat és az embereket. Könyörgöm hagyjuk már élni ember társainkat és az egyéniségüket nem valami darab téglává formálni. Ha nekem valaki így kezdi, hogy hé faszikám mit akarsz, de ebben ott a poén, a tréva és olyan kaját hoznak, hogy tíz ujjamat megnyalom pont leszarom, hogy és miként kérdeznek és válaszolnak.

Barkalot 2017.08.18. 11:04:05

@morph on deer:

Pontosan. De már egyre jobban elterjedőben van, hogy ételhez sörpárosítás. Persze itt nem a soproni-gösser-edelweiss kombóra kell gondolni..
Persze átlag étteremben átlag sör van csak, nem kisüzemi/"kézműves"

Attilajukkaja 2017.08.18. 11:08:19

@morph on deer:
" honnan a bánatból kéne tudnom, hogy milyen italt kérek, MIELŐTT ételt választottam volna???"
Nem kell tudnod, de számomra az a minimum, hogy a pincér miután odaadja az ital-
és étlapot, megkérdezi, hogy addig hozhat-e valamit inni. Mert én szinte azonnal szoktam kérni valamilyen vizet.

@bda:
"valami ráérő elme roggyant kitalálta ezt a protokolláris maszlagot"
Van, akinek az etikett és az udvariassági formulák, csak maszlag. Van, akinek ez a szakmája. A megfelelő helyen a megfelelő módon kell kiszolgálni. Még az elme-roggyant vendégeket is.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.08.18. 11:09:55

@Fenchurch68:
@Attilajukkaja:
A feleségem mégis kért vaddisznópörköltet (vagy pörköltöt?) és nagyon ízlett neki. :)
Bár az, hogy a nyugdíjas pincér közben pár méterre tőlünk cigizett, kicsit levont az örömből. Igaz, kerthelyiség volt és hamar elszállt a füst... :)

Skywatcher 2017.08.18. 11:11:08

@bda: Van ilyen étterem, ha épp erre vágysz :) sedliacka.sk/?lang=hu
Itt kapásból leparasztoznak, tán még azt is megkérdik, merre van Buda. De tán a kaja nagyon jó, és akinek nem számít az ár, illetve nem veszi zokon, ha poénból lealázzák, az jót ehet itt. Egyszer én is kipróbálom.

pushup 2017.08.18. 11:12:33

@odamondó: miért, ott mit lehet rendelni? ;)

Attilajukkaja 2017.08.18. 11:15:39

@Skywatcher:
Jézusom! És van, akinek ez a parasztozás bejön????

Barkalot 2017.08.18. 11:16:27

@Skywatcher:

Hahaha ez nagyon fasza! :))

pushup 2017.08.18. 11:17:13

@scuynat: az a szerencse, hogy ugyan egy csomó magyar nem tud magyarul, de van aki meg de(-e).

a nyelv az nem ilyen kőbe vésett dolog, mint a newtoni törvények. azt a beszélők alakítják. mert mi lesz, ha mondjuk valakinek kimegy a fejéből, hogy az -e kérdőszócskát csak függőbeszédben használják (szabad használni) és esetleg még divatja is lesz, aztán két generáció múlva itt állunk megfürödve, hogy idegen nyelvet nem beszélünk, oszt mostmár a magyart se tudjuk, mert e-zünk. szar lesz. kénytelenek leszünk befogni a pofánkat :D

Pierr Kardán 2017.08.18. 11:20:31

Semmi baj sincs a "Sikerült választani?" kérdéssel!

Ezt már elsőre is tudtam, de elolvastam a posztot, hogy a poszternek ugyan mi baja lehet ezzel a kérdéssel, de nem sikerült rájönnöm :-(

Sokkal jobb ez a kérdés, mint valami bratyizós, vagy sznob kérdés.

Skywatcher 2017.08.18. 11:28:53

@Attilajukkaja: Nézd, ha nem bunkók (tehát nem direkt úgy sértegetnek, hogy az már túl megy a poénkodáson), és vevő vagy az ilyen stílusra, akkor szerintem jópofa dolog.Persze aki még azt is kikéri magának ha a Vodafone letegezi, az ne menjen ide. Én még nem voltam, de elég jókat olvastam, hallottam róla. Aztán ugye vissza is lehet élni ezzel a dologgal, mert "mi szóltunk" címszóval átesik a ló túloldalára, akkor azt nembiztos, hogy jó néven veszem - pedig én értem az ilyen haveri humort.
Ismeritek azt a képsort fészbúkról, mikor csajok jópofiznak egymással, udvariaskodnak meg dicsérgetik egymást, és mikor ez egyik elmegy, akkor a másik kettő lealázza, hogy mekkora egy picsa, meg ribanc, meg stb. Másik képen meg a srácok alázzák egymást, mondván mivan gecc, hogyvagy lófüttyjóska, és egyéb "sértegetések", azt mikor egyikük elmegy, akkor kibeszéli a másik kettő, hogy mekkora jófej, milyen jó arc mán, stb... Na, hát ez is kb ilyen, lehet úgy "alázni" a másikat, hogy abból röhögés legyen.

Barkalot 2017.08.18. 11:28:53

@Pierr Kardán:

Én ettem már külföldön olyan sznob, fine dining étteremben, ahol a pincér annyira modoros volt, hogy amikor a vendég asztalához ment állandóan letérdelt (hogy semmi esetre se legyen magasabban a feje, mint az ülőknek), és úgy szólt a vendégekhez, köztük hozzánk is. Tisztára olyan volt mintha megkérte volna mindenki kezét ott a helyszínen :DD
De ez egy ilyan helyen nyilván természetes. Engem speciel ez már irritál, de én alapból nagyon ritkán járok ilyen helyekre.

Barkalot 2017.08.18. 11:31:35

@Skywatcher:

Ha leszlovákozom őket talán még ki is dobnak onnan :)))

Barkalot 2017.08.18. 11:32:10

@Barkalot:

vagy beleköpnek a sörömbe

Barkalot 2017.08.18. 11:34:43

@Skywatcher:

Lehet hülyeség a gondolatmenetem, de ez a párkányi étterem mintha a sznob éttermeket figurázná ki.

skeewiff 2017.08.18. 11:35:57

Ugye kurvára nem komoly ez a poszt?
Ha udvarias a pincér, akkor ki a faszt érdekel az ilyen álnyelvészkedős baromság?

Attilajukkaja 2017.08.18. 11:37:42

@Skywatcher:
" vissza is lehet élni ezzel a dologgal, mert "mi szóltunk" címszóval átesik a ló túloldalára"
Igen, ettől tartok én is. Ha a pincérektől is megkövetelik a hely szellemét, akkor azt én már nem biztos, hogy csipném. De lehet, csak túl öreg vagyok már az ilyen poénkodásokhoz. ;o)

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.18. 11:50:13

Utoljára magyar étteremben márciusban voltam, azt mondta a pincér "mit hozhatok?".

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.18. 11:55:54

@Barkalot:

Itt nálunk, a sötét Balkánon van a városközpontban egy hatalmas könyvesboltszerű izé, valójában könyvpiac. Kb. 100 önálló stand, mindegyik külön.

Az egyik eladó sikeresen kibérelte az egyik legjobb helyet, ahol potenciálisan a legnagyobb forgalomnak kellett lennie.

Csak hát előtte túl sok hollywoodi filmet nézett, túl sok nyugati marketingötletet olvasott, ráadásul ezeket át is vitte a gyakorlatba. Többek között folamatosan zaklatott mindenkit "miben segíthetek?", "mit keres?", "milyen könyvek érdeklik Önt" típusú kérdésekkel. Ráadásul meg is sértődött a "csak nézelődöm" típusú válaszoktól. Az eredmény: a vásárlók menekültek tőle.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.18. 11:59:38

@morph on deer:

Az úgy van a kiemelt helyeken, hogy a kezdeti ital az egy dolog, majd jön az ételhez való ital.

morph on deer 2017.08.18. 12:07:36

@Attilajukkaja:
Mondom, hogy én vagyok a kakukktojás!:)

"...addig hozhat-e valamit inni."
Ez természetesen teljesen más, mint az "italt választottak?" - egyébként nem udvariatlan, csak korai - kérdés.

encir 2017.08.18. 12:13:15

@pushup: lassan ott tartok, hogy a 100-200 éves szövegeket könnyebben olvasom, mint a mostani nyelvújítós szlenget. Se alany, se állítmány, se egyes-többesszám egyeztetés, ba-be - ban-ben keverése, modoros jópofizás, igekötők körüli teljes káosz, minden személyes névmás vagy személyre utaló szó görcsös nagybetűvel írása.
Brrrr....

encir 2017.08.18. 12:15:42

@Barkalot: Hogy lehet pöszén nézni? Kancsal beszéd közben? Rosszallóant akartál írni?

morph on deer 2017.08.18. 12:16:22

@bda:
"próbálják sablonok közé szorítani a dolgokat és az embereket. Könyörgöm hagyjuk már élni ember társainkat és az egyéniségüket nem valami darab téglává formálni."

Tudod ez a hátránya annak, ha többekkel él az ember együtt, - mondjuk egy társadalomban - hogy vannak általános érvényű, javarészt íratlan szabályok, melyekhez ki-ki, - általában a civilizáltságának arányában - tartja magát.

De semmi gond, miniszterelnök lehetsz így is, mint tudjuk, és akkor eheted kanállal a pörköltet akár étteremben is, és a pincér annak ellenére is udvarias lesz veled, - mint az a darab tégla..!

Attilajukkaja 2017.08.18. 12:23:05

@encir:
"Rosszallóant akartál írni?"
Ha azt akarta volna írni, nyilván azt is írta volna. A fantáziádra bízta, hogyan kell pöszén nézni. Gondolom, megbirkózol a feladattal.

bobijub 2017.08.18. 12:24:58

aki a szándék helyett a formaságot értékeli, az megérdemli. mindegy, hogy túlhasznált szófordulat, előírásos spangolfranc epokitt cifraszóvirág vagy frappáns sajátgyártmányú beszólás, aki a teljes képből jól látja hogy a pincér általánosságban hogyan viszonyul hozzá, az képes a helyén kezelni bármilyen szájon át tálalt hangsorozatot, aki meg mindenáron ragaszkodik a saját közérzetének az önkéntes önkiszolgáló lerombolásán, annak nem kell ilyen külső tanács sem. az megoldja magától. ha a kimért udvariassággal szólnak hozzá akkor az a baj, hogy nem közvetlenek, ha az egyik ország legfelső szintű udvariassági megoldásaival kezelik, akkor meg az a baj, hogy miért nem a másik országban bevett legfelső szintű udvariássági megoldásokat kapja. van, aki abból képes sportot űzni, hogy tovább rontja a kicsit félresikerült helyzetet, vagy elrontja azt ami nem is volt és jó alaposan belehajtja a helyzetet az semlegesből az igazán szarba, és van aki abból képes sportot űzni, hogy még a faarcból is, a savanyújózsiból is meg a hülyepicsából is kihozza a jókedélyt (szakmai hozzáértést persze nem lehet kihozni abból, akiben nincs), és neki az a sikerélmény, szófordulatok nyelvtanászati háttérelmzése nélkül

morph on deer 2017.08.18. 12:39:55

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző:
Így igaz! Csak az egy másik helyzet.
Mindegy, még nem haltam éhen emiatt, csak kényelmetlen a 'szakember' tudomására hozni, hogy nálam más a sorrend...

Attilajukkaja 2017.08.18. 12:41:02

@encir:
Segítek! Úgy kell pöszén nézni, ahogy állati jól kinézni vagy szörnyen okosnak lenni. Durván sokat beszélni vagy folyamatosan süketelni. Dadogósan autót vezetni vagy forró pillantásokat vetni. Kacsázva járni vagy király módon táncolni.
Ha ezeket sem érted, az nem biztos, hogy a magyar nyelv problémája. :o)

FayRodisz 2017.08.18. 12:57:02

@Duplaxiii:

Jogos, nekem ez alapból megy. Éppen ezért nem igazán érdekel a pincér szavajárása, ha kiszolgál és minden rendben volt, akkor a szavakon lovaglást meghagyom a tahóknak, akik akadémikusnak képzelik magukat.

A következő ótvaros pöcsfejnek mi lesz a gondja? Nem hajolt 3 centivel lejjebb a pincér? A bal lába volt elöl amikor az asztalhoz lépett? A haja fél centivel arrébb volt elválasztva?

Ez csak egy hülyegyerek poszt hülyegyerekeknek.

FayRodisz 2017.08.18. 13:00:54

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző:

Ránézésre tudta, hogy türhő vagy, csak idomult.

odamondó 2017.08.18. 14:18:46

@pushup: egy olyan vizsgálatot ami megmondja a személynek mitől érzi magát annyira nyomorultnak, hogy egy sikerült választani az bunkónak tűnik.

Advanced Flight 2017.08.18. 14:29:39

@Attilajukkaja: "Nekem külföldön nagyon tetszett az a gyakorlat, hogy kérés nélkül, azonnal hoznak egy kancsó vizet. Elegánsabb helyeken egy zsemlét is vajjal vagy kenyeret oliva olajjal. "

Akkor nekem oda kéne mennem, mert a felsoroltakkal nálam ki is van egy étkezés XD

Attilajukkaja 2017.08.18. 14:34:06

@Advanced Flight:
" a felsoroltakkal nálam ki is van egy étkezés "
Te kis aszkéta! Kenyéren és vízen élsz? :o)))

Hórukk 2017.08.18. 14:40:38

Semmi gond nincs a "Sikerült választani?" kérdéssel. Jobb, mint bármelyik fölkínált alternatíva a cikkben.

s 2017.08.18. 14:40:42

@Skywatcher: Minket a következő kérdéssel talált meg a pincér öt perccel a remek választék feletti tépelődésünk után. "Kialakult valami elképzelésük azzal kapcsolatban, hogy mit fogyasztanának?" Egy tálca welcome drinkkel a kezében, javasolva, hogy kóstoljuk meg ezt a kiváló párlatot. Egyébként az első öt, hat falat után érdeklődött, hogy elégedettek vagyunk -e a felszolgált étellel.

s 2017.08.18. 14:41:45

@odamondó: Ott nem kap vacsorát. Alapesetben.

Attilajukkaja 2017.08.18. 14:43:41

@Hórukk:
Miért? Mi a gondod a "Szabad felvennem a rendelést?" kérdéssel? Vagy a " Szabad ajánlanom valamit, vagy már választottak?"-al?

s 2017.08.18. 14:48:43

@FlybyWire: Az a mekiben van. Közvetlenül az "Adhatom nagyobb krumplival?" előtt.

odamondó 2017.08.18. 15:14:04

@s: akkor legalább koplal egy picit két sértődés közt.

2017.08.18. 15:21:51

Szerény véleményem szerint a pincér akkor jár el helyesen, ha a vendéghez a következő kérdést intézi: "Pusztulat purgyé geci! Kitanátad-e mán milyen szart tömöl itten a reves pofádba, morecsicska?"

2017.08.18. 15:26:51

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: no pont az a megsertodes hianyzik a hollywoodi filmekbol. Balkan, Balkan überalles!

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.18. 15:49:32

@pityókabor sommelier:

Jajj, dehogy.

Angliában képtelen voltam nézelődni egy boltban, mert percenként odajött valaki "segíteni".

Orltran 2017.08.18. 15:58:08

Ez nekem ugyanolyan, mint az egy X lesz. Régen ez senkit sem zavart, mindenki használta mindkét oldalon, aztán jött a nagy önérzet, amit nem is értek, hiszen ha nem az LESZ, akkor nem fogok ott enni. :) Azt legalább értékelem, mikor elmondom, hogy kérek egy X-t, majd megismétlik, hogy akkor lesz egy X.
Szvsz egyik sem sértő, én se sértődöm meg azon, hogy sikerült e választani, és semmi bántó szándékom nincs azzal, ha véletlenül megszokásból, mert évtizedekig ezt használta körülöttem mindenki, és senkit sem zavart, netán azt mondom, hogy lesz egy...

Attilajukkaja 2017.08.18. 16:04:42

@aszfaltparaszt:
"Pusztulat purgyé geci! Kitanátad-e mán milyen szart tömöl itten a reves pofádba, morecsicska?"
Ezzel a jópofizással már elkéstél, mert fentebb Skywatcher belinkelte a következő étterem honlapját:
sedliacka.sk/?lang=hu

Orltran 2017.08.18. 16:18:43

@Attilajukkaja: azért za utolsó elptti kép nem túl bizalomgerjesztő, remélem vendégre nem céloznak, láttam már íjászt akaratlanul ellőni vesszőt...

Attilajukkaja 2017.08.18. 16:27:29

@Orltran:
" remélem vendégre nem céloznak"
Csak ha fizetés nélkül akar távozni. :o)

Libidó 2017.08.18. 17:28:05

Teli van vesszohibal a post, nagyon zavaro. Sokkal zavarobb, mint a "sikerult valasztani?"

De a legpronyobb es suttyobb az ez: "bekérdezzük".
Ugy erted, megkerdezzuk?

Hórukk 2017.08.18. 18:06:28

@Attilajukkaja: Ajánlani ne ajánljon, csak ha én megkérem rá, Részben a vendégek többsége jobban ismeri a saját ízlését mint a pincér a vendégét, részben a magyar vendég gyanakvó, sokan gondolják, hogy ilyenkor azt ajánlja a pincér, aminek muszáj elfogyni. A "felvehetem a rendelést" mesterkéltnek hat, ráadásul a vendégek 10-20 %-a nem is értené mit akar a pincér fölvenni. A magyar vendégek többsége rendeléskor a "kérek" igét használja, nem a "rendelek"-et, ezért sem terjed el a "felvehetem a rendelést".

ROTFL Manó 2017.08.18. 18:35:59

@morph on deer: Jobb helyen a pincér megkérdezi, hogy a tisztelt vendg kívánja-e kanállal fogyasztani a pürküttet?

Amúgy én azt szeretem, ha a pincér ott áll mellettem és kommunikálhatok vele, miközben az étlapot nézegetem. Megkérdezem tőle, hogy van-e aznapra valami séf ajánlata, ami nincs rajta az étlapon? Megkérdezem, hogy mekkora az adag? Kapásból tudja mondani, ha valami elfogyott, tud ajánlani megfelelő köretet, savanyúságot a döghúshoz, ilyesmi. Ja, és végül, de nem utolsósorban tud figyelmeztetni, hogy ne rendeljem a vaddisznópörköltet, mert ő tudja, hogy háromnapos. Utálom, ha otthagynak, majd öt perc múlva visszajön és mindenre, ami tetszene az étlapról, fapofával mantrázza, hogy nincs, kifogyott, elfogyott...

Mekiben a "Segíthetek?" kérdésre alapvető válasz, hogy igen, rendelni szeretnék. Majd mosolyogva várod, amig eltelik pár kínos másodperc és a bölcsészlány a pult mögött végül kapcsol és megkérdezi, hogy mit parancsolok...

usb2.0 2017.08.18. 19:29:28

Ha április elseje lenne, csak mosolyognék és legyintenék erre az írásra.
De mivel nincs az, rá kell kérdeznem.
Régóta van baj a fejeddel ?

2017.08.18. 19:36:45

Az utolsó mondatod, a "Mit készitessek ..."-et ugye, nem gondoltad komolyan? Bár, ha ezzel mész be a konyhába, akkor valóban az utolsó mondatod lesz ....

GTI100 2017.08.18. 19:40:13

A szabad ajánlanom valamit vagy már választottak kérdés alapból sz@r. Vendég válaszol: igen. Akkor a pincér mit csinál?

usb2.0 2017.08.18. 19:42:54

Ja !
Az is érdekelne, hogy a pincérek letegezése, szerinted nem bántó egy kicsit ?
"pincérek, miért ne használjátok a "sikerült választani?" kérdést"

2017.08.18. 19:48:59

@GTI100: Tovább kérdez, hogy mégis mi a lófaszt akar a kedvesvendég egészen pontosan :DDD

PannonBoy 2017.08.18. 20:09:49

Nekem a "Sikerült választani?" kifejezetten sértően hat. Főleg, ha egy adott étterem a cél, ráadásul sok esetben az étlap fent van a neten, tehát alapvetően az ember tudja mit akar enni. Ha ehhez a mondathoz, bunkó, lekezelő stílus jár, akkor a "borravalót el lehet felejteni" lesz a válasz vagy franciás távozás.

karit 2017.08.18. 20:15:57

Szerda úr is azt mondaná: "Az a pincér, aki nem tud mosolyogni, jobban tette volna, ha vendégnek születik."

morph on deer 2017.08.18. 20:20:23

@ROTFL Manó:
"Jobb helyen a pincér megkérdezi, hogy a tisztelt vendég" - hány kanalat kér a pörköltjéhez..?
:)
Én már kérdeztem vissza a 'bölcsészlány pult mögött' helyzetben feltett "miben segíthetek?" kérdésre, a "miért, miben szeretne?" kérdéssel... Mondjuk rögtön egészségesebb arcszíne lett a hölgynek, pedig nem is az elsőre felmerült "hálóingben" választ kapta, és onnantól nagyon kedvesek és udvariasak voltunk mindketten. :)

bda 2017.08.18. 20:37:15

@morph on deer:
Egy biztos a világot azok vitték előre akik mertek másképpen gondolkodni, kilépni a sorból és nem bólogató kutyaként követni a nyájat.

moonlight777 2017.08.18. 20:38:03

Szerintem meg semmi baj nincs ezzel a kérdéssel..... komolyan tényleg ez a legnagyobb problémátok??? irigylésre méltó....

bda 2017.08.18. 20:38:40

@Attilajukkaja:
Etikett mint szakma? Kb. mint a felhőtologató, vagy a vonatkerék pumpáló.

bda 2017.08.18. 20:40:28

@Skywatcher:
Na erről beszélek, ha a végtermék a jó akkor az odavezető úton megéri egy kis "szenvedés".

bda 2017.08.18. 20:42:51

@morph on deer:
Pörköltet kanállal nagyon is praktikus enni és a ha könnyebb jobb, gyorsabb, hatékonyabb akkor a nagy protokoll izék kb. feldughatják maguknak.

2017.08.18. 23:09:00

@bda: Ja, de feltétlenül muszáj úgy kinézned evés közben, mint a homo erectusnak a zsakmányejtést követő lakoma alatt?

BiG74 Bodri 2017.08.18. 23:14:49

Ez nekem vihar a biliben effekt.
Piszkosul elvárjuk mindenkitől az általunk elvárandó viselkedést, megsértődünk ha tőlünk is elvárják a saját mintájukat, sőt a kifinomultabbak szeretnének javítani az elavult, sértő, bumfordi formákon.

bekestobbsegg 2017.08.18. 23:55:02

Maximálisan egyetértek a cikkíróval. Ilyenkor mindig azt érzem, hogy siettetnének, miközben azt gondolja, hogy "megszülted már?". Igaz, a hangsúlyon és a hozzáálláson sokkal több múlik.

VaradiJanos 2017.08.19. 00:22:56

@Attilajukkaja: jobban esik most a hami, hogy a barátaid ma is leszúrkáltak közülünk kettőt? Tegnap se kellett volna a sok fehé rasszistának ott sétálgatni ahol az atomtudósaid vezetni tanulnak, ugye?

2017.08.19. 00:27:20

@VaradiJanos: Ha ki akarod utálni a megbizható szir fogorvosomat Európából, akkor szólok, hogy szóljon a haverjainak :PPP

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.08.19. 00:29:59

@Attilajukkaja: Érzésem szerint sok protokoll nem csak kulturális különbségen múlik, hanem egy sokkal fontosabb különbségen. Ma sok ember a sörözőre, a vendéglőre, a bisztróra, a kifőzdére, stb. is azt mondja "étterem" pedig ez mennyire más kultúra.

Vidéken nyilván a helyiek "kedvenc helyeit nézem meg", de városban számos olyan konstrukciót szeretek ahol "korlátlan fogyasztás" van. Ezek egy részénél nyilván a sushi a futószalagról jön, vagy sok mindent magad válogatsz össze... De azért van olyan hely is ahol részben vagy egészben pincér szolgál ki. Igen, akár egyes szállodákban is van ilyen kínálat (nem csak szállóvendégeknek). Sőt futottam már bele olyanba is (Tiroliban volt egy ideig) hogy a korlátlan fogyasztás ugyanúgy étlapról volt, mint amikor normálisan tételenként fizetsz. Ugyanarról az étlapról.

A tisztességes helyeken üdítő, stb. is benne van az árban (így nem is sóznak annyira, mint pár kétes helyen). Figyeld meg, az ilyen konstrukcióban dolgozó magyar éttermeknél a kancsó vizet szintén tudják. Péksüti / kenyér helyett sokszor pogácsával :) És pont azt a kényelmetlenséget veszi ki az étteremből, hogy "erre is, arra is várni kell".

2017.08.19. 00:40:41

@Válasszunk: Szállodákban jellemzően a hidegbüfé van rabló-üzemmódban. Mondom, jellemzően, tehát a te tiroli példád nem kérdőjelezem meg. Egyetlen szóval sem. De mondom, mindezt úgy, hogy egy német 5 csillagos reszort-szállóban melózom, igy van némi fogalmam. Annyit azért megjegyzek, hogy a Trófea-féle helyek kb. a legalja, ha étteremnek nevezed. Inkább csak "etető".

2017.08.19. 01:30:07

@VaradiJanos: Hm, igazán nagylelkü ...

blasiusii 2017.08.19. 01:49:05

nekem nem is a megfogalmazástól, hanem attól szokott felállni a szőr a hátamon - és ezt még a jobb éttermeknél is tapasztaltam -, hogy 2-3 perc után már rohannak vissza a pincérek, hogy na, választottunk-e már, mikor még kb. az első oldalon járunk az étlapon... na és ha még nem, akkor már tudjuk-e, mit szeretnénk inni??? Na mármost szerintem ez legalább ilyen bunkóság: inkább kérdezné, hogy esetleg addig egy kancsó vizet/ásványvizet hozzon-e vagy valami, mert az italt az esetek döntő többségében az ételhez rendelik, vagy rendelnék a kicsit kifinomultabb vendégek, ha lehetséges... abszolút ciki szerintem, sajnos külföldön is gyakran előfordul - csak ott az a nagy különbség, hogy a helyek többsége tele van, míg itthon a félig üres étteremben is rögtön úgy rohannak a pincérek, hogy válasszunk, mintha mindjárt egy 200 fős vendégsereg érkezne, és nekünk addig végeznünk kell... Sokszor ilyenkor elmegy a kedvem az egésztől, és bár megengedhetnénk magunknak, hogy eljárjunk, hetekig magunk főzünk, szerencsére jól tudunk :D

2017.08.19. 02:32:46

Magyarországon még van esély egy képzett pincért kifogni, mert bármilyen viccesen is hangzik, ezt a szakmát suliban tanítják. Ázsiában élek, itt bárki lehet pincér. Gyakorlatilag az utcáról felvesznek akárkit (mindenféle egészségügyi könyv és hasonló kacifántok nélkül) vagy a tulaj gyereke pincérkedik. Ennek megfelelően a színvonal mélyen a magyar szint alatt van. Itt esélytelen beszélgeti, ajánlatot kérni a pincértől, mert ők csak ételfelszolgáló droidok. Mondjuk az pozitívum, hogy borravaló itt egyáltalán nincs, szóval minimálbér közelében kereső, nulla képzéssel rendelkező pincérek foglalkoznak a vendégekkel, illetve leginkább nem foglalkoznak vele.
Viszont van pár étterem itt, ahol 10% szervízdíjat számolnak fel (gondolom a tulaj látta, hogy Nyugaton ez van, átvette). Azokon a helyeken a pincérek még amatőrebbek, ápolatlanabbak, bunkóbbak. Beszéltem ilyen helyen dolgozó pincérrel, nem akarta elhinni, hogy Európában a szervízdíj, borravaló az a pincérek zsebét gazdagítja. Itt Kelet-Ázsiában ha van is szervízdíj, akkor az a tulaj zsebébe megy, a pincérek meg kapnak minimálbért.
Persze a legtöbb helyen itt nincs se szervízdíj se borravaló, viszont így csak eléd rakja valami részmunkaidős fiatal a tápot. Nincs sok flanc, nincs kommunikáció, nem is a pincérnél fizetek, hanem a pultnál, a kijáratnál (pénzt nem bíznak akárkire az ázsiaiak). Az éttermek tele vannak így is, mert otthon senki se főz magának, napi háromszor esznek vendéglátóhelyen az emberek. Reggelit egy reggelizőhelyen, ebédet egy olcsó étteremben, vagy kifőzdében, majd vacsorát egy normál, közepes árszínvonalú helyen.

2017.08.19. 02:43:47

@Válasszunk:

"Ma sok ember a sörözőre, a vendéglőre, a bisztróra, a kifőzdére, stb. is azt mondja "étterem" pedig ez mennyire más kultúra."

Én étteremnek azt tekintem, ahol pincér szolgál fel ételt az vendég asztalához vagy magukat étteremnek nevezik. Ázsiában ez mondjuk sokszor elég olcsó helyeket is jelenthet vagy restaurant chain-eket, ahol leginkább tápol az ember, nem kulináris élvezeteket hajszol. Pici különbség, hogy itt, ahol élek napi rutin az étterembe járás, az emberek többségének otthon konyhája sincs vagy ha van is, nem főz otthon. A magyar ember meg alkalmanként jár étterembe, és akkor valami olyat enne, amit otthon nem tudna elkészíteni.

tomfree 2017.08.19. 07:22:13

Engem ez annyira nem izgat. Ami zavar: elmentem egy neves pesti szorakozohelyre kertem tisztelettel a pultnal italokat majd a vegen kertem meg egy italt. A kislany elkezdi huzni a szajat latvanyosan. Nem kellett szamlat sztornozni csak egy italt pluszban osszedobni meg beutni a tobbi melle. Kerdem tole. Van esetleg valami problema a rendelesemmel holgyem? Nincs. Majd vagja a pofakat tovabb. Ott elszakadt a cerna. Akkor miert tetszik vagni arcokat? Valasz helyett elment arrebb es atvett egy masik kislany. Nyilvan mas kavehaz mint egy etterem de zavar, ha egy felszolgalo latvanyosan bunko a vendeggel, aki vegig tisztelettel beszelt vele.

bda 2017.08.19. 08:03:39

@Pink Petsch:
Erről beszélek, megint a normák, a sablonok, a gúzsba kötés, hű pincsiként követni a nyájat. Ha nekem könyékig kell turkálni evő eszköz nélkül a kajába mert úgy esik jól és úgy szeretem akkor mi van? Ha ettől Homo Erectusnak néznek, hát tegyék. Akit meg zavar fordítsa el a fejét, oszt ennyi. A melegekkel legyünk toleránsak megértőek mert ők is emberek ugye, aki meg esetleg leül az étteremben és kézzel eszik azt meg keresztre feszítsük, mert a normák, mert az illem, meg a többi blabla? Mellesleg a vendég mit is csinál az étlapról? Végig nézi és kiválasztja a szimpit magának, akkor tulajdonképpen miért is zavaró a sikerül választani kérdés. Az a bajom még, hogy ehhez hasonlók alapján még meg is ítéljük az embert, pedig lehet ezerszer jobb lelkű és gerincesebb mint a látszatra adó képmutató.

ecetes torma 2017.08.19. 08:08:57

@tomfree: A tetszikezéstől én is arrébbmennék. :D Bár a lényeget tekintve persze igaza van.

ecetes torma 2017.08.19. 08:14:46

Szerintem amúgy semmi sértő nincs a kérdésben, a sikerült nem a vendég szellemi képességeire vonatkozik, csak arra, hogy sikerült-e végeznie a választás folyamatával, vagy mi. :)
ecetes tormáné

Behajtó70 2017.08.19. 08:39:21

Egy drága étteremben így illik, egy olcsóbban meg mindegy.

vu2 (törölt) 2017.08.19. 09:07:38

Hát nem azért , de nekem inkább ez a legszimpatikusabb kérdés.
Ez viszont a legtaszítóbb :
"- Mit parancsolnak? (kicsit túlhajlongós ám a legelegánsabb)"

Tudható, hogy úgysem parancsolni fogok, hanem kérni.

Viszont egy étlapon nekem legjobban a számozás hiányzik és egy fotó, de komolyan.
Egyik alkalommal volt számozás és abban a helyzetben megmentett attól, hogy csomó legyen a nyelvemen mire kimondom az étel nevét.
Kértem egy 54-est :D

tomfree 2017.08.19. 09:22:53

@ecetes torma: el van kurvulva ez a szakma már. :-)

dicave 2017.08.19. 11:54:20

Az angol ezt kérdezi.: Are you ready to order? .... Készen állnak a rendelésre?

Attilajukkaja 2017.08.19. 18:31:20

@Hórukk:
"Ajánlani ne ajánljon, csak ha én megkérem rá, Részben a vendégek többsége jobban ismeri a saját ízlését mint a pincér a vendégét, részben a magyar vendég gyanakvó, sokan gondolják, hogy ilyenkor azt ajánlja a pincér, aminek muszáj elfogyni."
Ritka rossz vendéglőkbe járhatsz, ha ez a tapasztalatod. És még általánosítasz is, mintha minden MAGYAR vendég azt gondolná, amit te.
A pincér nem azért ajánl bármit is egy vendéglőben, mert azt hiszi, hogy nálad jobban ismeri az ízlésedet, hanem mert nálad ezerszer jobban ismeri a konyhát és a kínálatot. Aki ezt nem érti, annak a pincér bármit mond vagy tesz, úgysem tud megfelelni a "kedves" vendégnek.

"A "felvehetem a rendelést" mesterkéltnek hat, ráadásul a vendégek 10-20 %-a nem is értené mit akar a pincér fölvenni."
Most ugye viccelsz? Ennyire senki nem tahó!!!! :o)))

@bda:
"Etikett mint szakma? Kb. mint a felhőtologató, vagy a vonatkerék pumpáló."
Ekkora újdonság számodra, hogy bizonyos szakmákban követelmény az etikett ismerete? Tulajdonképpen minden szakmának megvan az etikettje, de a felszolgálásban ezt kicsit komolyan is veszik.

@VaradiJanos:
" jobban esik most a hami, hogy a barátaid ma is leszúrkáltak közülünk kettőt? "
Mi van??? Térjünk vissza a témára, ha már kijózanodtál!

A "felvehetem a rendelést" mesterkéltnek hat, ráadásul a vendégek 10-20 %-a nem is értené mit akar a pincér fölvenni. A magyar vendégek többsége rendeléskor a "kérek" igét használja, nem a "rendelek"-et, ezért sem terjed el a "felvehetem a rendelést".

Attilajukkaja 2017.08.19. 18:47:21

@Válasszunk:

"Vidéken nyilván a helyiek "kedvenc helyeit nézem meg", de városban számos olyan konstrukciót szeretek ahol "korlátlan fogyasztás" van. Ezek egy részénél nyilván a sushi a futószalagról jön, vagy sok mindent magad válogatsz össze... De azért van olyan hely is ahol részben vagy egészben pincér szolgál ki. Igen, akár egyes szállodákban is van ilyen kínálat (nem csak szállóvendégeknek). Sőt futottam már bele olyanba is (Tiroliban volt egy ideig) hogy a korlátlan fogyasztás ugyanúgy étlapról volt, mint amikor normálisan tételenként fizetsz. Ugyanarról az étlapról. "
OK. Már nem emlékszem, ezt mire írod, de alapjába véve egyetértek veled. :o)

"A tisztességes helyeken üdítő, stb. is benne van az árban (így nem is sóznak annyira, mint pár kétes helyen). Figyeld meg, az ilyen konstrukcióban dolgozó magyar éttermeknél a kancsó vizet szintén tudják. Péksüti / kenyér helyett sokszor pogácsával :) És pont azt a kényelmetlenséget veszi ki az étteremből, hogy "erre is, arra is várni kell"."
Kár, hogy az ilyen magyar étterem olyan ritka, mint a fehér holló. A kancsó vizet pedig még SEHOL nem láttam. Sehol! Az "all you can eat"-ben persze teljesen más a helyzet.

bda 2017.08.20. 09:45:58

@Attilajukkaja:
Tudom, hogy van etikett, de ha jól érettem te mint szakmára utáltál ezzel kapcsolatosan és mint szakma ez nálam tényleg felhőtologatás kategória. Az én szakmámban is elvárás lenne az ing napi viselete és vasalt nadrág, de szarok rá nagy ívben mert nem szeretem nem érzem jól magam benne és önmagamat sem fogom szembeköpni, hanem kiállok önmagamért és fejemben lévő tudásom alapján ítéljenek meg ne a ruhám alapján, etikett ide, vagy oda.

Advanced Flight 2017.08.20. 13:59:54

@Attilajukkaja: nekem egy vajas zsemle elég egy étkezésre :-)

Hórukk 2017.08.21. 00:21:47

@Attilajukkaja: Ha a pincér nem ismeri a vendég ízlését, akkor kéretlenül csak abban az esetben ajánljon ételt, ha a többi ételt nem ajánlhatja (mert romlott, mert odaégett stb.).

Attilajukkaja 2017.08.21. 20:07:14

@bda:
"an etikett, de ha jól érettem te mint szakmára utáltál ezzel kapcsolatosan és mint szakma ez nálam tényleg felhőtologatás kategória"
Az etikett egy gyüjtőfogalom, nem lehet egy szakma. :o))))
A felszolgálásban viszont egy alap követelmény, hogy valaki ismerje. A szakma része. Persze, csak optimális esetben.

@Hórukk:
" Ha a pincér nem ismeri a vendég ízlését, akkor kéretlenül csak abban az esetben ajánljon ételt, ha a többi ételt nem ajánlhatja (mert romlott, mert odaégett stb.)."
Ez is egy hozzáállás. Nem osztom a nézetedet, mert gyakran előfordul, hogy van valami napi ajánlat, amire a pincér külön felhívja a figyelmet. Én ezt díjazni szoktam.

Hórukk 2017.09.20. 20:04:22

@Attilajukkaja: Bocs a kései zavarásért de ezt olvasva eszembejutottál
divany.hu/lajfhekk/2017/09/20/gasztro_ettermek_trukkjei/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

"7. Versenyeznek, hogy eladják a romlandó kajákat

Ha egy pincér láthatóan erőlteti, hogy egy ételt mindenképp rendelj meg, fogadd egészséges gyanakvással. Bizonyos esetekben az állhat a háttérben, hogy az étterem mielőbb túl akar adni néhány fogáson – mondjuk azokon, amelyek drágák, de hamarosan megromlanak –, a felszolgálókat pedig úgy motiválják, hogy annak, aki a legtöbbet adja el belőlük, jutalmat kínálnak fel."

Attilajukkaja 2017.09.21. 11:00:42

@Hórukk:
"Bocs a kései zavarásért de ezt olvasva eszembejutottál"
Örülök, hogy eszedbe jutottam és linkelted a cikket. Magam is olvastam tegnap, de mindenképpen köszönöm!

Kétségtelen, hogy vannak trükkök. Egyszer (már régen) volt egy pincér barátom, aki az akkori trükkökről mesélt. Egyiket-másikat el sem tudtam volna képzelni mint fogyasztó. :o)
A napi ajánlattal tehát vigyázni kell. Ez a tanulság. A lényeg, hogy ne lejárt terméket akarjanak az emberre sózni, hanem olyat, ami "kifutóban" van. Azzal még semmi gond. Vagy tényleg éppen szezonális, mint a spárga vagy az eper.
Nekem azzal a gulyáslevessel vagy brassóival sincs gondom, amit az előző napról megmaradt pörkölt/sült hússal készítenek, ami persze nem romlott (ez fontos). Lehet, hogy nem szabályos, .... de én otthon ugyanezt teszem. Igaz, ezt egy csúcsétteremben magam is kifogásolnám.
Szóval tudatos fogyasztónak kell lenni. Vannak éttermek, amelyekben már többször jártam, ismerem őket és gond nélkül elfogadom a napi ajánlatukat. De ha egy ismeretlen helyre megyek, akkor kétszer is átgondolom, hogy mit rendeljek.
süti beállítások módosítása